داروهای کاهنده ی قند خون اثری خنثی بر مرگ و میر و نتایج نامطلوب بیماران COVID-19 مبتلا به دیابت نوع 2 دارند

30 اکتبر 2020- در یک مقاله ی مروری پیش از چاپ، با عنوان "تأثیر داروهای کاهنده ی گلوکز بر مرگ و میر و سایر عوارض جانبی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که به دلیل COVID-19 در بیمارستان پذیرش شده اند"، محققان نتیجه گیری نمودند که این داروها بر مرگ و میر و سایر عواقب نامطلوب این بیماری یک تاثیر خنثی دارند. اگرچه، با توجه به ارتباط نزدیک بین دیابت وکووید-19، آنها خواستار مطالعات آینده نگر بیشتری شدند.

سوزانا هافمن (رئیس بخش دیابت، در مرکز دیابت هلمهولتز) و تامارین فاکس (پزشک داخلی در مرکز پزشکی آلبرت انیشتین) در بازنگری داروی شده ی خود از مطالعات موجود درMIT Press Journal Rapid Review  نوشتند: COVID-19 که این بازنگری در مورد آن است نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. آنها نتیجه گیری نمودند: در حالی که این بازنگری یک مطالعه ی قوی محسوب می شود، اما از آنجاییکه داروهای مورد استفاده در طول مدت اقامت افراد در بیمارستان ذکر نشده اند، نتیجه گیری کلی در مورد این موضوع را سخت می کند.

فاکس با اشاره به لزوم انجام این نوع تحقیقات؛ گفت: ما با کمبود شواهد در مورد تأثیر داروهای کاهنده ی قند خون و تأثیر آنها بر روی افراد آلوده به COVID-19 روبرو هستیم؛ و این مطالعه ی مرتبط با موضوع، کمبود این شواهد را تایید نمود.

هافمن خاطرنشان كرد كه این مطالعه می تواند برای ارائه دهندگان خدمات مراقبتی مفید باشد، نویسندگان در اینجا اطلاعات ارزشمندی را درباره ی تأثیر داروهای كاهش دهنده ی قند خون که توسط بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در خانه مصرف می شود بر نتایج بستری در بیمارستان گزارش کرده اند، که در هنگام بستری در بیمارستان و برای اتخاذ استراتژی درمانی در طول اقامت در بیمارستان در مورد این بیماران بسیار مفید است.

هیئت تحریریه یRR:C19[1] می گوید: با توجه به اینکه دیابت نوع 2 یک عامل خطر شناخته شدهبرای کووید-19است و میلیون ها نفر در سراسر جهان به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، ضروری است که هرچه سریعتر از تاثیر استفاده از داروهای کاهش دهنده ی قند خون را بر خطر مرگ و میر و پذیرش این بیماران درICU، در صورت ابتلا به کووید 19 مطلع شویم.در این مطالعه، مشخص گردید که تجویز داروهای معمول کاهنده ی قند خون خطر بیشتری را برای پذیرش آنها در ICU یا مرگ در بیمارستان در نتیجه ی COVID-19 ندارد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201030/Glucose-lowering-drugs-have-neutral-effect-on-mortality-adverse-outcomes-in-COVID-19-patients-with-type-2-diabetes.aspx

 



[1]بازنگری های سریعCOVID-19 ، یک مجله با دسترسی آزاد است که برای پیشبرد یافته های جدید و مهم، و جلوگیری از انتشار اخبار علمی نادرست یا گمراه کننده، بررسی داوری شده ی مقاله های تحقیقاتی مربوط بهCOVID-19 را تسریع می کند.